divendres, 16 de febrer de 2007

Resum de la quarta sessió


Vam començar la quarta sessió amb la correcció col.lectiva d’una descripció d’ambient: “La pluja” i vam poder constatar que l’exercici previ de recerca de vocabulari sobre el tema ens havia resultat útil.
A continuació, i abans d’entrar en el tema específic del dia (les imatges literàries) vam tenir un petit debat sobre els grans temes de la literatura universal: l’amor (i l’odi, la gelosia...), la mort, el temps, la reflexió sobre el fet d’escriure...
Feta aquesta reflexió, vaig explicar una mica el per què dels temes aparentment anodins que proposo al curset: descripció d’una cuina, d’un estri de cuina, d’un dia de pluja, etcètera. El cas és que, si no ens impliquem massa sentimentalment en els temes, això ens permet una distància emocional que ens resulta útil a l’hora de poder fer correccions col.lectives. És a dir, que de moment fem de manobres de la llengua, d’artesans de les paraules. Esmolem i posem a punt les eines, tal com un cisteller posa en remull els vímets per a fer-ne un cistell.
Pel que fa a les imatges literàries, només vam aprofundir una mica en les més usuals: el símil, la metàfora, la personalització, la sinestèsia, l’al.legoria...amb la intenció de fer-les servir, més que no pas de fer un llistat exhaustiu i complicat de retòrica literària.
En vam llegir exemples, d’escriptors diversos, i després vam fer un petit exercici escrit: a partir d’un color, vam intentar trobar imatges literàries; val a dir que de creativitat no en falta, al grup!
Com a exercici escrit per al proper dia, la proposta és fer una petita descripció d’un personatge, real o imaginari, tenint en compte els dos aspectes bàsics habituals: l’aspecte físic i els trets del caràcter.
Dedicarem la propera sessió a exercicis de diàleg (directe, indirecte) i d’ús de les persones gramaticals. Però també tindrem un petit debat sobre un dels esculls més habituals a l’hora d’escriure: el tractament del temps (cronològic, lineal, amb salts enrera, endavant...?)