
Ho vam fer a partir d'aquest esquema:
EL CONTE LITERARI: ESTRUCTURA
Altres vegades, en canvi, el títol no es veu clar fins que s’ha acabat d’escriure el conte.
Com que el conte, per definició, és curt, el títol hi té un valor informatiu, o de suggerència, molt important.
Plantejament: Situa l’acció. Ha de crear expectativa, ha de fer venir ganes de continuar llegint.
Pot incloure:
Descripció del personatge principal: física i de caràcter.
Descripció més resumida d’algun personatge secundari.
Descripció del lloc o de l’ambient.
Indicacions del temps: estació de l’any, matí, tarda, hora del dia més precisa...
Indicacions del temps meteorològic: estació de l’any, fred, calor...
Nus: Ens diu què hi passa. En un conte, ha de passar alguna cosa, encara que aquesta cosa sigui mínima; fins i tot pot explicar només un procés mental.
Pot incloure:
Descripcions resumides de personatges secundaris.
Descripcions resumides de llocs secundaris.
Diàlegs, directes o indirectes.
Aplicat al conte de Pere Calders, aquest esquema es traduiria més o menys així:
EL CONTE LITERARI: estructura d’un conte de Pere Calders.
Plantejament: Situa l’acció en una platja qualsevol, al començament. Hi ha unes quantes frases descriptives, que fan més referència al temps atmosfèric i al sentit del tacte que a cap altra cosa. Fa calor, per tant pot ser al migdia.
Descripció del personatge principal: El narrador (el promès) també és un protagonista. Escrit en primera persona, en passat. No sabem com és físicament, però sí el seu caràcter: és dòcil, potser calçasses i tot, submís.
De la promesa,
Nus: Ens diu què hi passa:
· El promès es capbussa per complaure la promesa.
· Troba una maleta al fons del mar, que conté un objecte estrany amb una adreça gravada.
· El promès va al lloc de l’adreça i es deixa seduir per la propietària de l’objecte.
Pel que fa als personatges secundaris, n’hi ha dos: un guardià de banys, que fa el paper d’entès, i una noia prima, que només serveix per a no fer tan lineal la narració.
Descripció del lloc o de l’ambient: de la platja passem a una descripció del fons del mar i després a la d’una casa: tant de l’aspecte exterior com interior.
A la casa, tot fa pensar que hi ha llum artificial; potser és al vespre.
Diàlegs, directes:
1. Parla el guardià de banys.
2. Parla dues vegades la noia que sedueix el promès.
3. Parla una vegada el promès.
Tots els altres diàlegs són indirectes.
Imatges literàries: ironia.
Desenllaç: Ens explica com acaba: el promès trenca la seva relació amb Julieta i se’n va a viure amb la noia que el sedueix.
Es pot interpretar que contradiu la descripció: pren la iniciativa.
Però també es pot interpretar el contrari: es deixa portar per les circumstàcies, és seduït per “la noia de les perles”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada