divendres, 19 de gener del 2007

Jaume Vallcorba: "Per a mi llegir era una passió"

Jaume Vallcorba, editor de Quaderns Crema i El Acantilado"La missió de la bona literatura és divertir"

La bona literatura ha de ser complexa?


En absolut. No hem d'oblidar que la missió de la bona literatura és divertir. Es tracta d'una diversió que no té res a veure amb el concepte imperant en l'actualitat de sortir d'un mateix. La lectura és el plaer d'interioritzar-se i afecta la pròpia condició de l'ésser humà, a qui fa gaudir, encara que de vegades exigeixi un esforç intel·lectual. Però no tota la lectura té el mateix calat. Les novel·les policíaques no són profundes i, no obstant això, pertanyen a un gènere que resulta molt enriquidor, potser perquè llegides en l'edat adulta suposen una regressió a la infantesa.

Quina és la clau per a arribar a ser un bon lector?

Jo vaig tenir la gran sort que a casa dels meus pares no hi havia un sol llibre prohibit en la gran biblioteca i que per a mi llegir era una passió, fins a l'extrem que la meva mare em treia la bombeta del llum de la tauleta de nit perquè no n'abusés. Vaig llegir llavors les novel·les de Jules Verne, L'illa del tresor, fins i tot de molt jovenet alguna cosa de Shakespeare, comèdies com El mercader de Venècia. Però en igualtat d'oportunitats surten lectors compulsius i d'altres que només llegeixen el BOE, o ni això. Amb això vull dir que no hi ha cap fórmula per a convertir la lectura en una passió. Com a mètode, només defenc la importància de llegir amb un diccionari. A banda que descobrir el significat d'una paraula nova és una cosa fantàstica, no es pot seguir una lectura sense entendre tots els mots. Una de les pitjors coses que està passant en les escoles és que els textos de lectura estan acompanyats d'un glossari. A això se suma l'error de donar a llegir llibres coneguts en la llengua que coneixen. Difícilment els escolars aprendran res que ja no sàpiguen, ni es despertarà la seva curiositat.